Kjæresten skal lukte som far

Ubevisst føler kvinner seg mest tiltrukket av menn som lukter som far, hevder to psykologer ved University of Chicago i USA. De har undersøkt fenomenet ved å la en rekke forsøkskvinner lukte på T-skjortene til forskjellige menn. Forskerne mener at det er en god grunn til fenomenet, nemlig at de mennene som lukter som kvinnenes far, har noen av de samme genene som faren, og dermed gener som kvinnene er interessert i å gi videre til sine barn. Mannens lukt påvirkes av hvilke såkalte MHC-gener han har. MHC-genene produserer proteiner som identifiserer en kroppscelle som venn og ikke fiende når immunforsvaret patruljerer kroppen. Ifølge forskerne kan en viss likhet mellom mannens og kvinnens MHC-gener bety at barna får et velfungerende immunforsvar.