Hvorfor er operasangere som regel kraftige?

Pavarotti og en rekke andre operastjerner er store, nesten fete. Hvorfor er det slik?

1. september 2009

For det første er ikke alle operasangere kraftige. For eksempel er en av Luciano Pavarottis kolleger i De tre tenorene, José Carreras, bare 170 centimeter høy og spinkelt bygd, men han har likevel en fremragende stemme. Men til tross for unntakene er det faktisk en del som tyder på at det har sine fordeler å være stor og bred som operasanger. Dels gjør et kraftig mellomgulv og store lunger det lettere å synge tilstrekkeligt høyt i en konsertsal, og dels har en viss størrelse i disse kroppsdelene betydning for sangerens evne til å treffe og holde en tone. Samtidig er det mange som mener at mengden av fettvev omkring strupehodet har en viss innflytelse på hvor velklingende operasangerens stemme blir. Jo mer fettvev, jo bedre skal angivelig resonansen i strupen være. Men størrelse er langt fra nok i seg selv. Muligheten for å bli en god operasanger er først og fremst bestemt av hvordan strupehodet er oppbygd, og dessuten krever det massevis av trening. Dessverre er det ikke nok å legge på seg hvis man har planer om å bli en ny Pavarotti.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: