Snake on eggs

Hvordan kan fosteret puste inne i egget?

Hvordan kan krypdyr- og fuglefostre som utvikles i egg, ta til seg oksygen og næring inne i egget?

Et nylagt egg fra en fugl eller et krypdyr inneholder all den energien og næringen som fosteret trenger under utviklingen. Fra utsiden trenger fosteret bare oksygen og varme. Denne kommer både ved at fugleforeldrene legger seg på egget og ruger det ut, og ved at egget graves ned i bakken.

Oksygenet kommer fra atmosfæren. Det trenger passivt inn i egget gjennom mikroskopiske porer i skallet og hinnene under. Inne i egget blir det i hovedsak tatt opp av en vevsstruktur på overflaten, som kalles allantois. Den er godt utstyrt med små blodårer som er knyttet til fosteret og som sørger for at oksygenet når frem til fosteret via blodet. På samme måte blir CO2 fjernet fra egget via blodet og passiv diffusjon ut av egget, mens andre slaggstoffer hopes opp i hulrommet til allantois.

27 liter gass til og fra kalkunegg

Egget til en kalkun bytter eksempelvis ut 27 liter gass – oksygen, CO2 og vanndamp – i løpet av den 28 dager lange modningsperioden. Først når dyret kommer ut av egget, blir åndedrettsfunksjonen aktiv ved at muskelbevegelser drar luft ned i lungene.

Eggets plommemasse utgjør en slags matpakke som moren har utstyrt fosteret med inne i egget. Omkring halvparten av plommemassen er vann, mens resten består av forskjellige slags proteiner, fettstoffer og mineraler som fosteret trenger for å utvikle seg som det bør. Næringen sørger fosteret for å ta opp gjennom små blodårer som kan sammenlignes med en navlestreng fordi de går ut fra fosterets blodbaner og leder ut i plommemassen.

Turtle with eggs

Egget inneholder også eggehvite som består av nesten 90 prosent vann samt en rest som i hovedsak er forskjellige proteiner. Biologene mener at eggehviten verner fosteret mot bakterier som trenger inn i egget fordi mange av eggehviteproteinene har en antibakteriell virkning.

Mengden av plommemasse i egget varierer en del fra art til art fordi det er forskjell på hvor godt utviklet fostrene er når de kommer ut av egget. Noen fuglearter får unger som kan gå, svømme eller dykke kort tid etter klekking, mens andre er så lite utviklet at de klekkes fjærløse og blinde og ikke er i stand til å bevege seg omkring for egen maskin.

Egget puster

Amnioter har enten et kalkholdig eller et læraktig skall. Hinnene chorion(1), amnion(2) og allentois(3) styrer utvekslingen av oksygen (A) og karbondioksid(B).

• Skallet har tusenvis av porer

Eggeskallet har tusenvis av porer som lar oksygen slippe inn i egget og leder karbondioksidet ut.