Søvnmangel får hjernen til at æde sig selv
Søvn

Immunceller i hjernen kan bli overbelastet hvis de ikke får nok søvn, viser ny forskning.

© Shutterstock

Søvnmangel får hjernen til å spise seg selv

Hvis du ikke sover, begynner celler å spise av hjernens forbindelser. Ny forskning viser hvor galt det kan gå når du ikke får nattesøvnen din.

2. juni 2017 av Rikke Jeppesen

Hver natt, mens du svever i drømmeland, foregår et storstilt opprydningsarbeid under topplokket ditt.

Spesielle immunceller har storrengjøring i hjernen. De tømmer ut i avfallsstoffer og luker ut unødvendige forbindelser. Og hvis ikke du får nok søvn, blir det kaos i ryddearbeidet. Det har italienske forskere nettopp oppdaget.

Mus holdt våkne i fem dager

Særlig to celletyper er viktige for at hjernen kan rense seg selv om natten: Astrocytter luker i hjernens gamle forbindelser, mens mikroglia-celler støvsuger avfallsstoffer fra gamle og døde celler.

Forskerne undersøkte bl.a. hjernen i tre grupper av mus. Den første gruppen sov så lenge de ville. En annen gruppe ble holdt våkne i åtte timer for å etterligne det som skjer når vi mister søvn i en periode. En tredje gruppe ble utsatt for kronisk søvnmangel og frarøvet søvn i hele fem dager.

Søvnmangel fører til demens

Begge typene av ryddeceller reagerte på søvnmangelen. Hos mus som fikk nok søvn, var astrocyttene aktive i 6 prosent av hjernens synapser (de punkter der hjernecellene møtes).

Mus som fikk noe søvn, hadde aktive astrocytter i 8 prosent av synapsene, mens kronisk søvnmangel førte til at cellene drev sin lukevirksomhet i hele 13,5 prosent av dem.

Det mest bekymringsverdige var at de musene som ble utsatt for kronisk søvnmangel, hadde mer aktive mikroglia-celler – og det har forskere lenge koblet til en rekke hjernesykdommer, bl.a. alzheimer.

Test din egen intelligens

Illustrert Vitenskap står trolig bak nettets mest presise og vitenskapelig validerte IQ-test - utviklet på bakgrunn av den universelt anerkjente WAIS-III testen (Wechsler Adult Intelligence Scale III).

Dette er det nærmeste du kan komme en nøyaktig måling av IQ-en din.

>> TA EN GRATIS IQ-TEST HER!