Woman sleeping

Sov deg til bedre hukommelse

Dyp søvn og drømmesøvn styrker forskjellige hukommelsestyper. Det viser en undersøkelse fra University of Montreal i Canada.

16. februar 2015 av Karen Grubbe & Gorm Palmgren

Dyp søvn styrker kognitiv hukommelse. Det er konklusjonen i et forsøk der søvnforskeren Tore Nielsen ved University of Montreal i Canada har analysert forsøkspersoners søvn og sammenlignet den med evnen til å spille en rekke spill som stiller ulike krav til hukommelsen.

Forsker kombinerte spill og søvn i forsøk

I et forsøk lot Tore Nielsen 22 forsøkspersoner spille to forskjellige spill som stilte hver sine krav til hukommelsen, før de fikk nattesøvnen.

Det ene spillet, Hanois tårn, går ut på å flytte klosser frem og tilbake mellom tre stabler inntil de står i en bestemt orden. Fra tidligere forsøk vet forskerne at spillet stiller store krav til kognitiv hukommelse.

Det andre spillet, Corsi block-tapping, stiller til gjengjeld krav til den prosedurale hukommelsen. Her ser man en annen person røre ved noen klosser i en tilfeldig rekkefølge, og etterpå må man selv berøre klossene i samme rekkefølge.

Da forsøkpersonene hadde lært spillet, sov de en god natts søvn mens forskeren analyserte søvnfasene deres.

Resultat: Søvn styrker flere typer hukommelse

Neste dag spilte forsøksdeltagerne begge spillene igjen. Noen av deltagerne var blitt bedre til å spille Hanois tårn, men ikke til Corsi block-tapping.

Analysene av søvnen viste at de i løpet av natten hadde tilbragt relativt lang tid i halvdyp søvn. Det hadde tilsynelatende styrket sin kognitive hukommelse.

En annen gruppe forsøkdeltagere var blitt flinkere til Corsi block-tapping, men ikke Hanois tårn. De personene hadde tilbragt relativt lang tid i drømmesøvn, noe som hadde styrket deres prosedurale hukommelse.

Søvn motvirker hjernekrymping

Utover å styrke hukommelsen kan god søvn også hindre at hjernen krymper. Les mer her:

Søvnen har 4 faser

I løpet av natten glir du inn og ut av fire typer søvn. Til sammen utgjør de en syklus som gjentas flere ganger under søvn.

? LETT SØVN Du er delvis bevisst og musklene er avslappet. Andel samlet søvn: 5%

? HALVDYP SØVN Du er ubevisst og musklene er helt avslappet. Andel samlet søvn: 50%

? DYP SØVN Du er helt ubevisst og musklene er helt avslappet. Andel samlet søvn: 25%

? DRØMMESØVN Du er delvis bevisst og musklene er lammet. Andel samlet søvn: 20%

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: