Woman sleeping

Slik kan du få bedre hukommelse

Nattesøvn og gjentagelser er bra hvis du vil bli flinkere til å huske

6. juli 2010 av Gorm Palmgren

Minner lagres i hukommelsen ved at de formes til ord eller bilder som gjentas i underbevisstheten mange ganger.

Det er en prosess du kan forsterke hvis du bevisst gjentar eksempelvis navnet på en person du nettopp møtte, enten inne i hodet eller ved å si det høyt for deg selv: ”Hyggelig å treffe deg, Kristine. Håper vi snart møtes igjen, Kristine.” Samtidig kan du prøve å tenke deg for ditt indre blikk hvordan Kristine ser ut straks du har snudd ryggen til henne. Prøv i hvert fall å unngå å tenke på noe annet mens du pugger navnet hennes.

Et annet godt triks som kan bedre hukommelsen, er å sørge for å sove godt om natten. Mens man sover, repeterer langtidshukommelsen alt det nye den har lært for at minnene skal feste seg. Den deklarative hukommelsen repeteres i den dype søvnen, mens drømmesøvnen tar seg av den prosedurale hukommelsen.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: