Hukommelse1

5 ting som styrker hukommelsen

Ta en svingom, og knytt nevene. Vitenskapen har flere overraskende triks for hvordan du styrker hukommelsen.

20. mai 2016 av Nanna Vium

Handlelister, datoen for mormors bursdag eller de siste to tallene i et telefonnummer.

De fleste av oss opplever fra tid til annen at hukommelsen svikter og erstattes av et svart hull.

Men nå finnes det gode råd for de glemsomme.

Ifølge vitenskapen er det nemlig flere ting man kan gjøre for å utvide hylleplassen i hjernens lagringssystem.

1. Tren opp hukommelsen før du sovner

Det kan kanskje være en god idé å la hodet hvile under en forelesning eller et møte, og ta seg en lur i ny og ne.

I hvert fall viser en studie fra University of Notre Dame i USA at det er lettere å huske nye ting hvis man sovner like etter at man har lært det.

Det skyldes blant annet at den nye kunnskapen ikke blir forstyrret av andre inntrykk.

2. Si det høyt, hjelp hukommelsen

Neste gang du legger fra deg nøklene, kan det være en god idé å si høyt hvor du legger dem.

Eksperter peker på si-det-høyt-teknikken som en av de enkleste måtene å huske ting på.

3. Knytt nevene

Hvis du mangler penn og papir når du skal lage handleliste, så finnes det råd.

En amerikansk studie fra 2013 viser at det har en positiv effekt på hukommelsen hvis du knytter din høyre hånd så hardt som mulig omkring en gummiball før du skal memorere en lang liste ord – og så knuger den venstre når ordene skal hentes frem fra hukommelse igjen.

Forskere mener at bevegelsen aktiverer de regionene i hjernen som knytter seg til hukommelse.

4. Dans salsa og tren opp hukommelsen

Studier har vist at å danse mye kan føre til en lavere risiko for demens.

Musikk med sterke rytmer og melodier, som reggae og salsa, skal være best til å styrke hukommelsen.

Jo mer kompleks musikken er, jo mer blir hjernen utfordret.

5. Spis fisk og få en bedre hukommelse

Hvis du vil bli flinkere til å huske telefonnumre og viktige datoer, er det en god idé å øke mengden av grønnsaker, nøtter, kylling og fisk på tallerkenen, og redusere mengden rødt kjøtt og meieriprodukter.

En studie fra University of Alabama viser at personer som følger det såkalte middelhavskostholdet, som blant annet har mye omega-3-fettsyrer, har 19 prosent mindre sannsynlighet for å få problemer med hukommelsen.

Nå kan du også få hjelp til å slette fra hukommelsen

Det kan også være at det er ting i hukommelsen din du ikke lenger vil beholde. Det kan vitenskapen også hjelpe deg med.

Dette kan du lære mer om i denne artikkelen:

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: