nb_u41 Nobelhjerne

Hjernens GPS sender nobelpris til Norge

Denne uken har en rekke forskere fått det ultimate klappet på skulderen. I kategorien medisin ble nobelprisen gitt til en britisk-norsk trio, som har funnet menneskets stedsansen.

9. oktober 2014 av Carsten Nymann

I 1971 fremla briten John O’Keefe funnet av noen unike celler i hjernen på en forsøksrotte, der det viste seg at rottens aktivitet var avhengig av hvor den befant seg.

O’Keefe mente at disse såkalte ”stedcellene” dannet et kart i hjernen, som hjalp dyret med å orientere seg.

De færreste hjerneforskere var enige, og rapporten ble i det store og det hele ignorert. Denne uken mottok O’Keefe sammen med to yngre kolleger nobelprisen i medisin.

Nordmenn videreutviklet teorien

Forskerne May-Britt Moser og Edvard Moser ved NTNU kom i 2005 over et annet område i hjernen der cellene fungerer mer eller mindre som et sjøkart med lengde- og breddegrader.

Ved å kombinere disse nyfunne cellene – av forskerne kalt “grid”-celler – med O’Keefe’s oppdagelser 34 år tidligere, har forskerne identifisert en slags indre GPS som hjelper oss med å plassere oss selv i verden.

Hjelp til alzheimerpasienter

Cellene støtter imidlertid også vår autobiografiske hukommelse, som blant annet holder fast på episoder vi har opplevd i livet.

Håpet er derfor at forskernes arbeid kan lede til en bedre forståelse for hva som foregår i hjernen på pasienter som lider av sykdommer som alzheimer og demens.

Priser for LED-pærer og mikroskoper

Nobelprisen i kjemi gikk til Eric Betzig, Stefan W. Hell og William E. Moerner for oppfinnelsen av en metode til ekstremt høyoppløselig mikropskopi, noe som gjør det mulig å studere celler på molekylærnivå.

Nobelprisen i fysikk gikk til nok en trio bestående av Isamu Akasaki, Hiroshi Amano og Shuri Nakamura. De tre har utviklet effektive blå lysdioder – i dagligtale kalt LED.

Prisene deles ut formelt under en seremoni i Stockholm i Sverige 10. desember.