bigbrain coverpic

Hjernemodell i 3D viser alt av detaljer

BigBrain er 50 ganger mer detaljert enn tidligere datamodeller.

30. oktober 2013

En gruppe forskere fra mange land har skapt den til nå mest detaljerte 3D-datamodellen av hjernen ut fra 7404 tynne skiver av en menneskehjerne. De minste synlige delene som datamodellene har målt til nå, har vært én ganger én millimeter, men den nye modellen tar forskerne så nær at de ser detaljer som bare er én femtidel av det.

Google Earth for hjernen

Datamodellen kalles ”BigBrain” og virker omtrent som Google Earth der forskerne i stedet for å zoome inn på jordkloden, kan gå på oppdagerferd hvor som helst i hjernens mange krinkler og kroker og se nøyaktig hvordan nevronene er organisert.

BigBrain ble skapt med basis i en frisk og normal hjerne fra en 65-årig kvinne. Den ble skåret opp i 7404 ekstremt tynne skiver og høyoppløselig skannet. 3D-hjernemodellen gjør det bl.a. mulig å studere hvordan cellene ser ut i grenseområdene mellom de enkelte hjernedelene.

BigBrain er resultatet av et fem år langt samarbeid mellom forskere fra Tyskland og Canada, og de er alt nå i gang med å forberede neste modell, BigBrain 2.

Slik virker BigBrain

1. Hjernen kapsles inn i parafin for å oppnå fastere konsistens. Deretter skjæres den i 7404 skiver med 0,02 millimeters tykkelse med en mikrotom, en avansert skjæremaskin.

2. Skivene påføres en fargeoppløsning som fremhever konturene, og legges side om side i noen spesielle rammer. Deretter blir de skannet inn med høyest mulig oppløsning.

3. Skanningene settes sammen til en 3D-modell av hjernen, der forskerne går tett innpå detaljer mindre enn et menneskehår.

Video: Slik ser hjernen ut i 3D

Se forskerne navigere rundt i hjernen og fokusere på nøyaktig hva de vil.

Ambisiøse prosjekter samler alt av hjernekunnskap

BigBrain inngår i det EU-støttede Human Brain Project, som tar sikte på å samle all hjernekunnskap i datasimuleringer i løpet av ti år.

USA har også lansert et stort hjerneforskningsprosjekt, BRAIN Initiative. Amerikanerne vil kartlegge aktiviteten i alle hjer­nens 86 mrd. nevroner.

Dessuten er det store enkeltprosjekter som Human Connectome Project som skal kartlegge alle hjernens fysiske forbindelsesveier.