autisme gravide

Forskere: Melk og kjøtt motvirker autisme

Mutasjoner har trolig skylden i mange tilfeller av autisme hos barn. Men nå har forskere funnet en måte å stagge mutasjonene på.

21. april 2016 av Karine Kirkebæk

Autismens gåte kan kanskje løses med noe så enkelt som melk og kjøtt.

For disse matvarene inneholder aminosyren carnitin, som forskere fra Texas A&M University nå mener kan redusere risikoen for autisme hos fostre.

Autisme hos 1 prosent

Omkring 1 prosent av befolkningen i verden antas å ha en lidelse innenfor autismespekteret, og mellom 40 og 60 prosent av dem har også en grad av intellektuell funksjonsreduksjon. Det skriver Science Alert.

Hundrevis av ulike gener er satt i forbindelse med autisme. Et av dem er genet TMLHE.

TMLHE har en viktig rolle i en kjemisk reaksjon som får celler til å forbrenne fettmolekyler for å produsere energi som brukes til å bygge opp hjernen i fosterstadiet.

Mutasjon kan føre til autisme

En mutasjon i dette genet har en negativ effekt på de nevrale stamcellene, som er med på å utvikle hjernen i de tidligste stadiene.

Forskerne fra Texas fant ved forsøk på mus at risikoen for autisme som er forbundet med TMLHE-mutasjoner kan kontrolleres ved at fosteret får nok carnitin i den tidlige utviklingen av hjernen.

Tilskudd reduserer risiko for autisme

Begge foreldre kan gi videre et defekt TMLHE-gen. Jenter har to kopier av genet – ett fra begge foreldre. Mens gutter bare har én kopi, og det er fra moren.

Forskerne anbefaler at kvinner som har en TMLHE-mutasjon, tar et carnitin-tilskudd under graviditeten for å forsøke å redusere risikoen for autisme – særlig for gutte-fostre.