Sovende kvinde redhead

Fall i søvn på 60 sekunder med denne enkle teknikken

En god natts søvn er essensielt for helsen, og søvnløshet er derfor ikke bare irriterende, men faktisk skadelig for deg. Med denne enkle meditasjonsteknikken kan du slippe unna stress og lange våkenetter.

2. mai 2016 av Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Søvnløshet er skadelig for helsen, og mange har dessverre av stadige tilbakevendende våkenetter.

Det kan være mange grunner til at man har problemer med å sovne; uheldige matvaner om kvelden, bruk av mobiltelefon eller stress.

Uansett grunn, kan du slippe søvnløsheten ved å bruke ”4,7,8–metoden”. Det er en pusteøvelse som forbereder kropp og hjerne på at nå er det sovetid.

4, 7, 8-metoden

Før du starter øvelsen plasserer du tungespissen der hvor tannkjøttet møter fortennene. Hold tungen i denne posisjonen under hele øvelsen.

Metoden går ut på at du skal trekke pusten gjennom nesen i 4 sekunder.

Deretter holder du pusten i 7 sekunder og til slutt puster du ut gjennom munnen i 8 sekunder.

Gjenta prosessen fire ganger.

Derfor virker det

4,7,8-metoden, som er utviklet av Harvard-legen Andrew Weil, og testet utallige ganger, fungerer fordi det spesielle pustemønsteret flytter fokuset til åndedrettet og sender en passende mengde oksygen til hjernen, samt senker pulsen.

I de 7 sekundene hvor du holder pusten, blir lungene fylt med oksygen, og dette oksygenet sprer seg til resten av kroppen.

De 8 sekundene du bruker på å puste ut, er den viktigste delen av teknikken, og her bør du telle helt til du mestrer det.

Ved å gjenta øvelsen hver kveld, trener du stille og rolig deg selv til å sovne inn på kommando. Jo lenger du har øvd deg på teknikken, desto raskere vil du falle i søvn.

God natt ...

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: