hjernetest resultat stor

Du er snill mot hjernen!

Hjernen din er heldig fordi du passer godt på den.

15. desember 2014 av Gorm Palmgren

De fleste andre hjerner er garantert misunnelige på din, fordi du skjemmer den virkelig bort.

Pass godt på hjernen om natten

Om dagen elsker hjernen sunn kost og masse trening, men det er også viktig å passe godt på den om natten.

Det sies at man ikke kommer sovende til noe, men det gjelder ikke hjernen. For å gi den de beste vilkårene må man ikke bare sørge for at den har noe å jobbe med, men man må også sikre seg at den får hvilt godt ut mellom anstrengelsene.

En lang natts søvn er helt nødvendig for at hjernen skal rydde opp i hukommelsen og lagre alt det du har lært og opplevd i løpet av dagen, slik at den er klar til å hente det frem når du får bruk for det.

Unngå stress – det trenger ikke hjernen din lide av

Men selv om dagen har hjernen bruk for ro og orden, og derfor er det viktig å unngå stress. Jobben kan helt bokstavelig stige deg til hodet slik at hjernen nærmest overopphetes og risikerer å brenne ut.

Flere forsøk har vist at langvarig stress utløser betennelsesreaksjoner i hjernen som kan utvikle seg til depresjon eller til og med sinnslidelser som angst og schizofreni.

Gi hjernen pause i løpet av dagen

Derfor er det viktig at du også lar hjernen slappe av i løpet av dagen ved å ha noen gode lange pauser der du ikke sjekker e-posten eller bekymrer deg om all jobben du har igjen.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: