hjernetest resultat middels

Du er relativt snill mot hjernen!

Du er relativt snill mot hjernen og passer på den. Men det er rom for forbedring.

15. desember 2014 av Gorm Palmgren

Sunn kost er også bra for hjernen

Det kan godt være at du ikke tenker så mye over det, men livsstil tar ikke bare hensyn til kroppen, men også til hjernen.

En sunn kost er nemlig helt avgjørende for hjernens prestasjoner. Den står for 25 pst. av ditt daglige kaloriforbruk – hos små barn er det hele 85 pst. – og den trenger blant annet vitamin B12, vitamin D og magnesium, noe man får i en sunn, variert kost.

Særlig om morgenen er det godt å 'fôre' hjernen slik at den er klar til dagens utfordringer.

Fett er svært viktig for hjernens evne til å sende nervesignaler, men det må være umettet fett og de unike omega-3 fettsyrene man finner i fisk.

Faktisk har det vist seg at man får en større hjerne av å spise mye fisk.

Mosjon styrker hjernen

Når du trener, er det ikke bare kroppen som kommer i god form.

Det fysiske arbeidet øker produksjonen av stoffer som får hjernecellene til å vokse og fungere optimalt, og det samme er tilfellet når du utfordrer deg selv med en omgang hjernegymnastikk.

Unngå alzheimer

Forsøk har vist at bare et enkelt kryssord i uken kan redusere risikoen for å få alzheimers med 7 pst., så prøv å forestille deg hvor godt hjernen får det hvis du tenker deg grundig om hver eneste dag.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: