vinterdepression TOP

Lys slukker vinterdepresjonen

Hvert år rammes mange tusen innbyggere i nordlige områder av vinterdepresjon. Det skyldes i bunn og grunn mangel på lys. Derfor er lys noe av det mest effektive botemiddelet mot de tunge tankene.

3. november 2016 av Lise Tønner og Signe Sørensen

Mørkets makt er ikke noe å kimse av, og humøret vårt risikerer å havne langt ned i kjelleren i vinterhalvåret.

Heldigvis finnes det et lyst håp.

Når lys treffer øynene våre, skiller hjernecellene nemlig ut serotonin. Det er et av de viktige signalstoffene i hjernen, og det frakter beskjeder rundt i hjernen og påvirker blant annet appetitt, søvn, læring og sinnstilstand.

Lær mer om depresjon i denne videoen:

Stoffet kalles ofte ”lykkehormonet” fordi det er en sammenheng mellom depresjon og nivået og aktiviteten til serotonin i hjernen.

En studie målte nivået av serotonin hos personer med tendens til vinterdepresjon, først om vinteren og så om sommeren. Nivået var mye lavere om vinteren.

Lyslampe virker mot vinterdepresjon

Heldigvis kan du stimulere din egen hjerne til å skille ut mer serotonin.

"Lysterapilamper" sender ut lys med en intensitet på 10 000 lux, noe som er omtrent det samme som ekte dagslys.

Lyset skal helst være blålig eller hvitaktig. Hyggelige stearinlys hjelper også, men det monner ikke på samme måte.

Sitter du 30-60 cm fra en terapilampe, får du det fulle spektrumet av lys.

Hvis du begynner hver dag gjennom vintermånedene med å spise frokost rett foran en lysterapilampe, vil du sparke i gang hjernens serotoninproduksjon.

Samtidig vil du få bukt med noe av den søvnløsheten mange føler nærmest kronisk om vinteren: Lyset setter nemlig også fart på nedbrytingen av søvnstoffet melatonin.

Les også

Kanskje du er interessert i...

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: