magiske svampe

Magiske sopper kan dempe alvorlig depresjon

Nye testresultater tyder på at enkelte sopper med hallusinerende effekter har en lindrende effekt på personer som kjemper med alvorlig depresjon.

19. mai 2016 av Karine Kirkebæk

Psilocybinsopper – også kjent som «magiske sopper» – er kjent for sine psykedeliske og hallusinerende egenskaper, men en ny studie antyder at de også har en antidepressiv effekt.

Selv om studien bare er et lite pilotprosjekt med tolv forsøkspersoner, tyder det på at det psykoaktive stoffet i soppene, psilocybin, demper symptomene på alvorlig depresjon.

Færre symptomer

Alle de tolv forsøkspersonene kunne, tre uker etter forsøksperioden, melde at de hadde færre symptomer på depresjon.

Og tre måneder etter forsøket hadde syv av dem enda færre symptomer, kan vi lese i The Lancet.

I forsøkets første uke fikk de 12 personene en dose på 10 milligram psilocybin i en pille, og i den neste uken ble dosen hevet til 25 milligram. Samtidig gikk de i psykologisk terapi.

Gir støtte til tidligere forsøk

Studien er svært liten og har ingen kontrollgruppe, men den støtter opp omkring en studie fra 2014, hvor en gruppe forskere så nærmere på virkningen av psilocybin.

De foretok fMRI-skanninger av hjernen hos personer som hadde fått 2 milligram psilocybin eller 2 milligram placebo.

Hjernen får nye mønstre

Normalt foregår hjernens aktivitet etter noen helt faste mønstre – som visualisert under:

The Royal Society

Men hos personene som hadde fått psilocybin, oppsto det en helt annen form for aktivitet mellom ulike områder i hjernen:

The Royal Society

Og det er denne aktiviteten, tror forskerne, som gir soppen den antidepressive virkningen.