Butikker lurer deg på black friday
Hjernen

Butikkene kryper inn i hjernen din og manipulerer deg uten at du vet det.

© Shutterstock

Butikkene lurer hjernen din

Butikkene rotter seg sammen med ubevisste nettverk i hjernen din og får deg til å kjøpe varer du ikke trenger.

4. september 2017 av Christian Juul & Gorm Palmgren

Dårlig tilbud gjør valget enkelt

Forsøk har vist at butikkene enkelt kan få deg til å kjøpe en forholdsvis dyr vare hvis de samtidig viser deg en såkalt lokkemodell. Lokkemodellen er av dårligere kvalitet, men samtidig være minst like dyr.

Lokkemodellen virker ved å gjøre valget så innlysende at hjernens fornuftssenter, ACC, blir omgått når beslutningen skal tas. I stedet tar hjerneregionen insula over – og den er forbundet med intuitive beslutninger.

Godteri får oss til å overse prisen

Forskere har vist at beslutninger om å kjøpe en vare eller ikke avhenger av om vi ser varen eller prisen først.

Butikkene kan få oss til å kjøpe mer ved å vise oss prisen først ved hverdagsprodukter som tannkrem, men varen først når det gjelder ting vi ikke trenger, som for eksempel sjokolade. 

Årsaken er at synet av tannkremen ikke vekker følelser som vil påvirke kjøpet, mens synet av sjokolade vekker en glede som får oss til å overse prisen.

Få kaker er verdt mer 

Fornuften din vet bedre, men du kan ikke stå imot. Forskerne har oppdaget at en småkake virker langt mer fristende når den ligger i et nesten tomt glass.

Forklaringen er at knappheten vekker en frykt for å gå glipp av noe, og den følelsen overvinner ofte de hindringene som fornuftssenteret kommer med. Butikkene utnytter den lille svakheten i hjernen ved å late som at varene finnes i et begrenset antall.

Les også

Kanskje du er interessert i...

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: