Les også

Albert Einstein Wien

Hva er IQ?

Blir vi påvirket av skjult reklame?

Kan det virkelig stemme at noen kan få oss til å kjøpe en vare bare ved å vise et glimt av den i en film?

1. september 2009

I 1957 hevdet det amerikanske reklamebyrået James Vicary at det hadde lagt inn to ultrakorte klipp i en kinofilm. På det ene klippet sto det ”Drikk Coca-Cola”, og på det andre ”Sulten – spis popcorn”. Klippene ble vist om og om igjen, men de var så korte at ingen umiddelbart la merke til dem. Likevel påsto reklamebyrået at salget av popcorn steg med 57 prosent og salget av cola med 18 prosent. Senere innrømmet riktignok byrået at forsøket var oppspinn, og det er heller ikke lykkes for noen andre å gjøre det etter. En kanadisk TV-stasjon prøvde året etter å sende ut en ultrakort, skjult beskjed til seerne – uten at en eneste av dem reagerte. Ikke desto mindre lever historien videre, kanskje fordi den tross alt inneholder enkelte elementer av sannhet. Det er riktig at vi med underbevisstheten kan oppfatte noe lynraskt uten at vi egentlig er klar over det. Som ledd i et forsøk ble folk vist bilder av edderkopper og slanger midt i en ellers poetisk lysbildeserie. Bildene ble bare vist i 1/30 sekund, men en stor del av publikum hadde likevel opplevd en uforklarlig angst under fremvisningen. Det er altså mye som tyder på at man med subliminal teknikk, som metoden kalles, kan formidle følelser, mens man neppe kan styre folks atferd – for eksempel få dem til å kjøpe popcorn. Under alle omstendigheter blir metoden nå vurdert som uetisk, og EU innførte i 1989 forbud mot reklame basert på subliminal teknikk.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: