Nytårsforsæt

5 gode råd for å holde nyttårsforsettene

Hjernen din er skapt for å bli avhengig. Men de dårlige vanene kan brytes med viljestyrke og litt hjelp fra vitenskapen. Her er 5 gode råd.

21. desember 2016 av Christian Ammitzbøll Juul

1. Mindre tid på sosiale medier

Hjernen tvinger deg til å sjekke oppdateringer fra vennene dine. Noen forskere mener at avhengighet av sosiale medier er en variant av den psykiske lidelsen OCD, som medfører tvangshandlinger. Hjerneskanninger viser at overdreven bruk av Facebook kan bryte ned deler av hjernen.

RÅD: Erstatt atferden med konstruktive handlinger som å lese en god bok – eller et vitenskapelig magasin. Du kan også slette Facebook-appen på mobilen og bare sjekke sosiale medier på datamaskinen.

2. Drikk mindre

Alkoholen siver ut av blodet og inn i hjernen. Den rammer de hjernecellene som kontrollerer fornuft, balanse og hukommelse, men åpenbare konsekvenser. Og den gir en voldsom rus, som bare blir overgått av harde stoffer, som heroin og kokain.

RÅD: Rusen trekker deg tilbake til flaska igjen og igjen, men vær tålmodig, for abstinensene går typisk over etter noen få dager, og kan ofte unngås ved å trappe langsomt ned.

3. Skjær ned på søtsakene

Sukker er bedre enn en kokainrus. Forsøk har vist at selv kokain-avhengige rotter velger sukker fremfor kokain. Men sukker manipulerer sultsenteret i hjernen og får deg til å sikle etter flere søte saker.

RÅD: Kast ut sukkeret og erstatt det med søtt krydder som kanel, og hold blodsukkeret oppe med fullkorn og grønnsaker.

4. Spar penger

Å trykke på "legg i handlevogn"-knappen gir en rus i hjernen hos noen mennesker. Og den dårlige vanen avspeiler seg også i andre deler av hjernen. Shoppere har for eksempel nedsatt aktivitet i det hjerneområdet som kan forutse tap av penger.

RÅD: Vanen kan droppes hvis du setter en økonomisk ramme og planlegger innkjøpene på forhånd, slik at du unngår impulsive kjøp.

5. Stump røyken

Røyking ødelegger din naturlige evne til å være i godt humør. Nikotinen overstimulerer belønningssenteret i hjernen slik at det blir mindre følsomt for hjernens egne gledessignaler.

RÅD: Røykeabstinensene varer som regel et par uker etter at du har sluttet. Men du kan bruke nikotin-tyggegummi og dermed trappe langsomt ned, slik at hjernen venner seg til endringen.

Les også

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: