støvmide top

Så ofte skal du vaske sengetøyet ditt

Sengen din bugner av ubudne gjester: hudceller, ekskrementer og støvmidd. Derfor bør du være ivrig med vaskemaskinen når det kommer til laken.

7. oktober 2017 av Karine Kirkebæk

Selv om du sover alene, har du massevis av selskap i sengen.

Soppsporer, bakterier, dyrehår, støvmidd, pollen, jord, fargestoffer, matrester, hudceller, svette, spytt, urin og både vaginale og anale sekreter.

Det er bare noen de tingene som gjemmer seg i folder og porer i sengetøyet ditt, forteller mikrobiolog og patolog Philip Tierno fra New York University of Medicine til Tech Insider.

Og sengens ubudne gjester ligger ikke bare i skje med deg. De kan påvirke helsen din.

Sengegjester gir allergi

En av seks mennesker har en eller annen form for allergi, og sengetøyets skitne gjester kan virke som allergener, som frembringer eller forsterker allergier.

>> Få flere nyheter fra vitenskapens verden med Illustrert Vitenskaps NYHETSBREV

Det er ifølge Philip Tierno ikke usannsynlig at noen mennesker får allergier eller forverrer dem av den skitne suppedas av for eksempel støvmidd og deres avføring i sengetøyet sitt, siden vi tilbringer ca. en tredjedel livene våre i sengen.

Husstøvmidd. FOTO. Creative Commons.

Puten inneholder sopp

En engelsk studie kom i 2015 frem til at puter med fjær og syntetisk fyll på bare halvannet år kan bli hjemsted for opp mot 17 forskjellige typer sopper.

Det er en av grunnene til at Philip Tierno oppfordrer alle til å holde sengene rene, slik at man ikke utsettes for flere allergener enn høyst nødvendig.

Den amerikanske eksperten anbefaler at du vasker sengetøy ca. en gang i uken.