NB u01 BH

Nytt fra vitenskapens verden - uke 1

Smart BH er den nye treningspartneren · Forskere vil 3D-printe romskip · Flaggermus smitter særlig afrikanere · Melkeveiens nabo er et rapende, svart hull · Spill musikk for babyen med rytmetampong

7. januar 2016 av Karine Kirkebæk

Smart BH er den nye treningspartneren

En ny type sports-BH holder ikke bare brystene på plass, men måler og analyserer også kroppen under trening. BH-en heter OMbra og er utstyrt med teknologi som holder orden på puls, distanse, motstand, oksygenforbruk og kaloriforbrenning. Som ekstra bonus gir den såkalte wearable også råd om hvordan kvinnen kan forbedre prestasjonene. Kilde: OMsignal

Romskip kan få 3D-printede deler

Romfartens ingeniører har alltid hatt en svakhet for keramisk materiale på grunn av dets styrke, letthet og motstandsdyktighet overfor høy varme. Nå har forskere fra HRL Laboratories i Malibu utviklet en 3D-printer som kan lage plater av keramisk materiale som ikke revner og som kan motstå varme på 1700 grader. Platene skal etter planen brukes til romfartøy. Kilde: Science

Flaggermus smitter flest i Afrika

Verdens eneste flygende pattedyr, flaggermusen, er mistenkt for å ha smittet mennesker med blant annet ebola. Nå har britiske forskere fremstilt et kart som på bakgrunn av rapporterte tilfeller viser risikoen for å få overført sykdom fra flaggermus. Kartet avslører at smittefaren er størst i Vest-Afrika, Sør-Sahara og Sørøst-Asia. Kilde: The American Naturalist

Melkeveiens nabo er et rapende, svart hull

I en fjern nabogalakse har et kjempestort svart hull rapt etter å ha slukt store mengder stoff. Astronomer oppdaget rapet med hjelp fra NASAs Chandra røntgenteleskop, som viste to røntgenstråler komme ut fra det svarte hullet. Fenomenet kan bidra til å forklare hvordan universet ble skapt. Kilde: Astrophysical Journal

Spill musikk for fostre med rytmetampong

Bare 16 uker gamle kan fostre høre inne i livmoren. Derfor har et spansk forskerteam utviklet en Babypod som kan spille musikk for fosteret. Spilleren fungerer ved at kvinnen setter en liten høytaler av silikon opp i underlivet, akkurat som en tampong. På den måten kan mødrene ifølge forskerne stimulere nervecellene i fosterets hjernestamme. Kilde: Babypod.net