Junkfood en gang i uken

Junkfood i helgen ødelegger den sunne livsstilen

Selv jevnlig mosjon og de beste spisevaner kan ikke oppveie den negative helseeffekten av junkfood i slutten av uken.

29. januar 2016 av Karine Kirkebæk

Du har spist sunt de første fem dagene i uken og har trent opptil flere ganger. Nå er det lørdag, du har tømmermenn og lyst på junkfood. Spiser du en burger?

Ny forskning sier at du skal holde deg unna tømmermannsmaten eller annen helgebelønning i form av junkfood. Det viser resultatet av et forskningsforsøk som nylig ble offentliggjort i tidsskriftet Molecular Nutrition and Food Research.

Forskere ved University of New South Wales i Australia har påvist at såkalt jojo-spising, der man skifter mellom å spise sunt på hverdagene og usunt i helgen, har en dårlig innflytelse på tarmens mikrobiom.

Stoffskifte påvirkes av junkfood

Tarmens mikrobiom er også kjent under navnet tarmflora. Det dekker over de omkring 100 billioner mikroorganismene som lever i mage-tarm-kanalen – deriblant protister, bakterier og sopp.

Tarmfloraen har på den positive siden innflytelse på stoffskiftet, ernæring og immunforsvaret. Og på den mer negative siden er tarmfloraen koblet til sykdommer som inflammatorisk tarmsykdom og fedme.

Junkfood skader tarmen

I forskernes forsøk hadde de tre grupper med rotter der en gruppe spiste utelukkende sunt, den andre bare junkfood i form av kake, frityrstekt mat og pommes frites, og den tredje som spiste sunn mat i fire dager og junkfood i tre dager.

Etter 16 uker var rottene med den blandede dietten blitt 18 prosent tyngre enn de "sunne" rottene.

Forskerne lagde en profil av tarmfloraen til de tre rottegruppene. Og da ble det riktig så interessant. Forskerne kunne stort sett ikke se forskjell i tarmfloraen hos rottene som bare hadde spist fastfood, og rottene som skiftet mellom sunn og usunn mat.