Grillkjøtt

Grillet mat kan være livsfarlig

Mat på grill er innbegrepet av sommer. Men vær forsiktig med å svi maten, for sot inneholder nemlig kreftfremkallende stoffer.

22. mai 2015 av Anne Lykke

Vær forsiktig med å svi maten på grillen

Duften av kjøtt som ligger og freser på en grill, gir deg vann i munnen, og tankene går til lange, lyse sommerkvelder.

Men vær forsiktig med å grille maten for hardt. Hvis maten blir for svart, dannes det nemlig en rekke kreftfremkallende stoffer kalt PAH, polysykliske aromatiske hydrokarboner. PAH er et ringformet tjærestoff som kan gi kreft.

Økt risiko for kreft

Når vi inntar PAH, omdannes stoffene til andre stoffer, som binder seg til dna-molekylene i cellene våre.

Bindingen av stoffene til dna-et gjør at dna-et ikke blir kopiert riktig. Det kan føre til endringer i dna-sekvensen og føre til kreft.

Derfor er det ikke så lurt å steke maten for hardt når du fyrer opp grillen eller legger vedkubber på bålet.

Brød og poteter på grill skal ha lav varme

Men det er ikke bare PAH som vi skal vokte oss for når vi kaster oss over vår elskede grill. Også stoffet akrylamid dannes når vi varmer opp stivelsesholdige matvarer som poteter og brød til mer enn 120 grader.

Et dansk forskerteam har undersøkt akrylamidnivået i blodprøver fra en rekke testpersoner, og undersøkelsen viste at et høyt innhold av akrylamid i blodet ga økt risiko for kreft.