Sugar pile

Forsøksrotter fikk fettlever på åtte uker

5. juli 2012 av Gorm Palmgren

Leveren fikk en hard jobb da rotter i løpet av åtte uker hygget seg med sukkerdrikk. Levercellene ble fete slik de kan bli hos mennesker med høyt alkoholinntak.

I et forsøk fra 2011 viste den tyske forskeren Ina Bergheim ved University of Hohenheim i Stuttgart hvilke skader sukkermolekylet fruktose kan føre til på leveren hos rotter. Dyrene fikk i løpet av åtte uker fri tilgang til enten rent vann eller en kraftig fruktoseløsning. Etterpå ble de avlivet, og forskerne studerte inngående leveren hos dem.

Undersøkelsene viste at fruktosen medførte en seksdobling av mengden fettstoffer som ble lagret i leveren. Den søte drikken skapte en betennelsestilstand, noe som fikk immunforsvaret til å mobilisere store styrker av de såkalte naturlige mordercellene i leveren.

Fruktose har også en enda mer alvorlig effekt. Sukkeret får kroppen til å danne farlige frie radikaler som bryter ned proteiner og DNA i cellene. Det går hardt utover leveren og kan medføre skrumplever.

Fruktosens negative effekt på cellenes tilstand ble studert av en ukrainsk forsker i 2011. Forskeren lot gjærceller vokse i næringsmedier med enten fruk-tose eller glukose og undersøkte hvor mye cellene vokste og utviklet seg i løpet av tre uker. Resultatene viste at fruktose fikk cellene til å eldes nesten dobbelt så raskt. Gjærcellene fikk skader på proteinene, evnen til forplantning ble redusert, og stoffskiftet ble nedsatt.