nb_u47 Kiss

Et kyss sprer 80 mill. bakterier

Når du og din partners lepper møtes, utveksles mer enn ømme blikk og varme følelser. Faktisk skifter opp mot 80 millioner bakterier eierskap, ifølge ny undersøkelse.

20. november 2014 av Carsten Nymann

Besøkende i en zoologisk hage i Nederland opplevde nylig hvordan det er å være på den andre siden av gitteret, underlagt forskernes nysgjerrige blikk.

En gruppe ved det nederlandske forskningsinstituttet TNO hadde bestemt seg for å undersøke hvor mange bakterier vi mennesker overfører når vi kysser, og 21 par ble utvalgt til å kysse for vitenskapen.

80 mill. bakterier skifter eier

Forskerne samlet inn spyttprøver både før og etter forsøkspersonene hadde satt igang et 10 sekunder langt kyss, og konklusjonen var at 80 mill. bakterier ble utvekslet under kysset.

Forskerne kunne også konkludere med – i tråd med tidligere undersøkelser – at par over tid deler bakteriekultur, mens to fremmede som kysser har vidt forskjellige bakterier i munnen.

Menn overdriver antall kyss

Forskerne, som er blitt publisert i tidsskriftet Microbiome, spurte for øvrig også forsøkspersonene om hvor ofte de kysset på en normal dag.

Her svarte mennene at de i gjennomsnitt kysset partneren 10 ganger om dagen, mens kvinnene interessant nok svarte at de ble kysset fem ganger daglig.