brus

Brus skader hjernen

Sukkerholdig drikke kan gjøre like stor skade på hjernen som en traumatisk opplevelse i barndommen.

18. februar 2016 av Karine Kirkebæk

Cola og annet sukkerholdig drikke er beryktet for sin dårlige innflytelse på tenner og midjemål.

En ny undersøkelse viser at de leskende sukkerbombene også har en dårlig innflytelse på hjernen. Sukkervannet endrer simpelthen kodingen i vår biologiske supercomputer slik at det blir vanskeligere å håndtere stress og traumer.

Rotter beljet i seg sukkervann

I forsøket delte forskere ved University of New South Wales Australia rotter inn i forskjellige grupper. Den ene gruppe utsatte de for et traume i deres tidlige barndom – de fjernet det meste av redene fra de var to til ni dager gamle.

Den andre gruppen med rotter hadde fri tilgang til vann med 25 % sukker. Disse rottene drakk seg til en alvorlig sukkeravhengighet.

Etter 15 uker undersøkte forskerne rottenes hippocampus – den delen av tinningslappen i hjernen som har betydning for bl.a. hukommelse og stress.

Sukkervann endrer hjernen

En nærmere undersøkelse av rottenes hjerne avslørte at de traumatiserte rottene hadde de samme forandringene i hjernen som rottene som hadde utviklet en avhengighet av sukkervann.

Begge gruppene med rotter hadde færre av en bestemt type mottakerceller i hippocampus, som ellers binder stresshormonet kortisol. Det tyder ifølge forskerne på at rottenes evne til å komme seg over en enten stressende eller voldsom opplevelse, er blitt forverret.

Hvis barn opplever voldsomme hendelser som f.eks. fysisk eller psykisk misbruk, ulykker eller dødsfall, kan det utløse en større mengde av kortisol i kroppen enn normalt.

Håndterer stress dårligere

En annen forandring hos rottene var at Neuord1-genet deres var mindre aktivt enn normalt. Genet er viktig for stressregulering.

Forskerne konkluderer i sin undersøkelse med at sukker kan ha en bekymringsfull innflytelse på utviklingen av hjernen.