c-vitamin

9 matvarer proppfulle av mer C-vitamin enn en appelsin

Appelsinen er kjent for sitt høye innhold av vidundermiddelet C-vitamin. Men for eksempel rød paprika overgår appelsinens vitamininnhold med stor margin. Her er de mest vitaminrike matvarene.

12. februar 2016 av Karine Kirkebæk

C-vitamin er en viktig byggestein når kroppen skal danne bindevev.

Et daglig inntak av vitaminet kan forebygge sykdommer som hjertesykdommer, høyt blodtrykk, betennelse, blodpropper i hjernen, leddgikt og kreft.

Og amerikanske forskere har tidligere bevist at for lite C-vitamin kan gjøre oss mennesker mer utsatte for sykdommer.

Rød paprika er full av C-vitamin

Appelsinen er etter hvert blitt selve symbolet på C-vitamin. Men det blir nok ikke helt riktig, for det finnes en rekke frukter og grønnsaker som inneholder mer C-vitamin enn appelsinens 45 milligram per 100 gram – en appelsin veier omkring 100 gram.

Den lett tilgjengelige røde paprikaen inneholder for eksempel fem ganger mer C-vitamin enn en appelsin.

Klikk på grafikken for å forstørre

Vi får C-vitamin bare fra kosten

Ernæringseksperter anbefaler at en voksen inntar 65 til 90 milligram C-vitamin om dagen. Og det kan oppnås ved for eksempel å spise 100 gram brokkoli.

I motsetning til de fleste dyr kan ikke menneskekroppen selv produsere C-vitamin. Derfor er vi avhengige av å få i oss C-vitamin gjennom kosten.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: