søvn top

7 effektive triks: Slik sovner du raskere

Søvnløshet er ikke bare frustrerende - det kan også være direkte skadelig for helsen. Vi har gått på oppdagerferd i vitenskapens arkiver og funnet sju effektive triks slik at du kan sovne raskere.

9. februar 2017 av Nanna Vium

Lange netter der du ligger i sengen og vrir og snur deg under dyna mens tankene flyr til alle kanter, og du titter frustrert på desimalene på vekkerklokka.

Svært mange mennesker over hele verden har problemer med søvnen og det kan gjøre hverdagen vanskelig i kortere og eller lengre perioder av livet.

Og i tillegg til de opplagte konsekvensene som mindre energi og en økt tretthetsfølelse, kan mangel på søvn være direkte skadelig for helsa, og det kan øke risikoen for en rekke sykdommer som f.eks. type 2-diabetes og overvekt.

Men ifølge vitenskapen er det flere ting du lett og raskt kan gjøre for å unngå problemene og sovne raskere. Vi har samlet sju effektive triks fra vitenskapens arkiver.

1. Tving deg selv til å være våken

Det kan høres ut som litt av et paradoks, men ikke desto mindre virker det.

Omvendt psykologi kan også ha nytteeffekt når det gjelder til tretthetsfølelsen.

Det viser en mindre undersøkelse ved University of Glasgow i Skottland, der forsøksdeltakerne ble delt inn i to lag som begge gikk til sengs. På det ene laget ble deltakerne bedt om å holde seg våkne – på det andre ble de bedt om å prøve å sove.

Forskerne oppdaget at de deltakerne som ble tvunget til å holde øynene åpne, sovnet raskere, og det hadde også mye mindre angst i forhold til oppgaven.

2. Hold soverommet kjølig

Når du sovner, synker kroppstemperaturen litt. Det kan ifølge Harvard Medical School, være med på å sette fart på søvnhormonene.

Faktisk mener eksperter at den mest søvnvennlige temperaturen ligger et sted mellom 15 og 19 grader.

3. Behold sokkene på

Varme føtter kan være en god søvnstarter. Foto: Shutterstock.

Det kan være en fantastisk følelse å ta av seg de stramme sokkene etter en lang arbeidsdag.

Men noe tyder på at det kan være nyttig å ta dem på seg under dyna.

En sveitsisk undersøkelse som er publisert i tidsskriftet Nature, viser at varme føtter og hender kan gjøre det lettere å sovne raskt.

I undersøkelsen fikk deltakerne plassert en varm vannflaske i fotenden av sengen, noe som utvidet blodkarene på overflaten av huden og stimulerte til temperaturfall, noe som setter fart i søvnhormonet melatonin.

4. Bruk ”4,7,8-metoden”

I videoen over kan du la Dr. Andrew Weil lede deg gjennom pusteøvelsen.

Den Harvard-utdannede bestsellerforfatteren Dr. Andrew Weil har en spesiell pusteøvelse som kalles ”4,7,8-metoden”, som har blitt verdensberømt for å få det til å sovne raskt og effektivt.

Øvelsen skal etter sigende forklare kroppen at det er tid for å sove og hjelpe deg til å sovne på under et minutt. Før du starter øvelsen må du plassere tungespissen akkurat der tannkjøttet møter fortennene.

Der må tungen være plassert gjennom hele øvelsen.

Metoden går ut på at du puster gjennom nesen i fire sekunder. Deretter holder du pusten i sju sekunder og til slutt puster du luft ut gjennom munnen i åtte sekunder.

Denne prosessen gjentas fire ganger.

5.Fyll soverommet med lavendel

Foto: Shutterstock.

Lavendel kan skape en herlig lukt i hjemmet.

Men ikke nok med det – lavendel kan også forbedre søvnen. En undersøkelse fra 2005 utført av forskere ved Wesleyan University i USA viste at deltakere som luktet på lavendelolje i to minutter tre ganger med 10 minutters mellomrom, forbedret den dype søvnen sin og følte seg mer energiske morgenen etter.

6. Tenk på favorittstedet ditt

I stedet for å telle sauer, kan det være lurt å forestille seg et sted som får deg til å føle deg glad og rolig.

Det kan nemlig hjelpe deg til å glemme de bekymringene og tankene som bremser søvnprosessen. I en undersøkelse ved Oxford University sovnet forsøksdeltakere med søvnproblemer 20 minutter raskere når de ble bedt om å forestille seg behagelige og avslappende omgivelser, som for eksempel en strand eller et fossefall.

7. Lytt til musikk før sengetid

Stillhet er ofte assosiert med bedre og raskere søvn.

Men det er ikke nødvendigvis riktig. Undersøkelser har vist at klassisk musikk, eller annen musikk med en takt på mellom 60 og 80 slag i minuttet, kan lulle deg raskere i søvn.

I en undersøkelse fra 2008 opplevde studenter i alderen mellom 19 og 28 år, som lyttet til klassisk musikk i 45 minutter før sengetid, en markant forbedring i søvnkvaliteten.

Dessuten viste det seg også at den klassiske musikken reduserte depresjonssymptomer som en sideeffekt.

Les også

Kanskje du er interessert i...

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: