Vand topbillede

10 tegn på at du får i deg for lite vann

Alle vet at det er viktig å drikke mye vann – men hva er symptomene på at vi er dehydrert?

1. august 2016 av Julie Elsebeth Crone Johannesen / Aktiv Trening

Hvor mye vann man bør drikke hver dag er avhengig av kroppsbygning, grunnleggende helsetilstand og klima, men at vann er viktig er det ingen tvil om.

Vi har samlet en liste med ti alvorlige konsekvenser av å drikke for lite.

1. Dårlig konsentrasjonsevne

Dehydrering går sterkt utover hjernen, som består av 90 prosent vann. Mangel på vann kan påvirke hukommelsen og humøret, og evnen til å ta beslutninger. Lette arbeidsoppgaver kan plutselig virke uoverkommelige, så det å ta seg et glass vann er slett ikke så dumt – verden kan se litt enklere ut etterpå.

2. Dårlig ånde og tørr munn

Hvis kroppen mangler vann, vil den produsere mindre spytt. Spytt inneholder antibakterielle stoffer som hindrer at bakteriefloraen i munnen løper løpsk og gir dårlig ånde. Vann holder dessuten slimhinnene i munnen våte, uten dette vil munnen føles tørr.

Les mer om vann og trening her

3. Plutselig og uforklarlig matlyst

Neste gang du føler trang til å spise mellom måltidene, drikk et glass vann i stedet. Når kroppen mangler vann, sender hjernen et falskt signal til kroppen om at den er sulten, mens det i virkeligheten kan hende du bare er tørst.

4. Forstoppelse

Vann ”smører” fordøyelsessystemet og holder tarmene fleksible og rene. Uten smøringen kan man oppleve forstoppelse, sure oppstøt og fordøyelsesproblemer.

5. Utmattelse

Når du er dehydreret, blir kroppen utmattet og du vil føle deg slapp. De skyldes lavt blodtrykk og mangel på oksygen til hjernen og er en ubehagelig konsekvens av for lite vann.

Utmattelsen skyldes at kroppen bruker mye krefter på transportere blodet ut i kroppen, og blodsirkulasjonen tapper deg for energi.

6. Hodepine og svimmelhet

Et av tegnene på at du får for lite vann kan være hodepine og svimmelhet. Drikker du for lite vann, vil mengden væske hjernen ligger i bli mindre, og du får hodepine.

Dehydreringen vil også gjøre at oksygentilgangen til hjernen reduseres. Kjenner du en gryende hodepine som du tror kan skyldes mangel på vann, prøv å drikke et stort glass vann, og hodepinen bør forsvinne uten bruk av tabletter.

Les mer om vann og trening her

7. Ledd- eller muskelsmerter

Vann utgjør omtrent 80 prosent av ledd og brusk. Derfor er vann en uhyre viktig komponent for å opprettholde sunne og sterke ledd. Hvis kroppen mangler vann, går det ut over det beskyttende laget mellom leddene, og harmløse små hopp kan plutselig bli smertefulle..

8. Tørr eller sprekkete hud og lepper

Vann gjør huden elastisk. Huden er kroppens største organ og bruker mesteparten av vannet vi drikker. Derfor synes det raskt på huden hvis du drikker for lite. Du svetter mindre, og dermed vil skitt og døde hudceller ikke kunne ”renne” av. Mangel på vann over lengre perioder vil også gi mer rynker.

9. Færre toalettbesøk

Du bør helst gå på toalettet mellom fire og syv ganger om dagen, og det gjør du hvis du drikker nok vann. Gjennom urinene utskiller du toksiner som cellene i kroppen produserer – så drikk mye vann, og sørg for at det blir skylt ut.

10. Hurtig hjerteslag

Mangel på vann har stor virkning på hjertet og hjerterytmen. Blodets plasmavolum blir mindre ved dehydrering. Det gjør blodet tykkere, og tyktflytende blod er vanskeligere å pumpe rundt i kroppen. Dermed får du høyere puls.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: