© Shutterstock

Har vi bruk for milten?

Vi hører ofte om folk som har fått fjernet milten etter en trafikkulykke. Er milten et overflødig organ?

10. november 2017

På grunn av den tynne kapselen og den myke, sprø konsistensen er milten sårbar ved slag og støt mot buken. Men heldigvis kan en skadet milt fjernes stort sett uten at det gir problemer.

Bare i sjeldne tilfeller kan en manglende milt føre til alvorlig sykdom.

Fordyp deg i hver eneste detalj av vårt fantastiske univers med et abonnement på Illustrert Vitenskap

Milten ligger på venstre side av magen, helt oppe under mellomgulvsmuskelen. Størrelsen varierer en del, men som regel veier den 150–200 gram.

Minner om en lymfeknute

Milten fungerer som et filter i blodbanen og renser blodet for avfallsstoffer og skadede blodceller.

Vi kan si at milten er en slags lymfeknute i blodbanen i stedet for i lymfebanen. Milten er dermed en del av immunsystemet, men hvis den blir fjernet, overtas miltens funksjoner raskt av andre deler av lymfesystemet – i hvert fall nesten.

Bakterier blir farlige

Uten milten er vi nemlig mer utsatt for alvorlige infeksjoner med enkelte bestemte bakterier som kan gi livsfarlig lungebetennelse og blodforgiftning.

Derfor råder man alle som mangler milten, til å la seg vaksinere regelmessig mot nettopp denne typen infeksjoner.

Er du lei av fake news og vil ha kontroll på fakta?

Få 3 utg. av Illustrert Vitenskap til 79,00. Klikk her.