Amerikanske helsemyndigheter har godkjent en ny kreftbehandling som omprogrammerer pasientenes egne celler slik at de dreper kreftceller i kroppen.

© Shutterstuck

Gjennombrudd: Ny kreftbehandling godkjent

En banebrytende behandling som får kroppens egne celler til å oppdage og drepe kreftceller, er nettopp godkjent i USA. Det betyr at det bare vil ta noen få år før den vil nå ut til pasienter i resten av verden.

31. august 2017 av Rikke Jeppesen

Amerikanske helsemyndigheter har nylig godkjent en ny metode for å behandle en dødelig kreftform som særlig rammer barn. Et historisk gjennombrudd, for det er den første genterapien som kommer på markedet i USA.

– Vi går inn i en ny tidsalder for medisinsk innovasjon. Nå kan vi omprogrammere pasienters egne celler til å angripe dødelig kreft, sier Scott Gottlieb, direktør for det amerikanske legemiddelverket.

Kroppens celler omdannes til soldater

Den nye metoden kan redde noen av de som rammes av barneleukemi – en spesielt aggressiv form for blodkreft.

Når legene bruker den nye behandlingen, trekker de ut blod med immunceller fra pasienten og plukker ut såkalte T-celler, som de gir et nytt gen, CAR.

Genet gir T-cellene evnen til å identifisere leukemiceller i blodet. Og når de sprøytes inn i årene på pasienten, dreper de alle kreftceller de møter.

Snart i resten av verden

I et forsøk utført av det farmasøytiske selskapet Novartis, virket behandlingen på 52 av 63 kreftsyke barn og unge.

Tillatelsen er gode nyheter for kreftpasienter i hele verden, fordi det kan bety at andre land snart følger etter.

Metoden er godkjent til unge opp til 25 år med leukemi som rammer B-cellene, hvis de ikke kan få hjelp med andre behandlinger.

Behandlingen har imidlertid bivirkninger og kan bl.a. belaste nyrene med avfallsstoffer.

Vil du ha flere nyheter fra forskningens frontlinje? Skriv deg opp på vårt nyhetsbrev!