nb_u22 smerte

Smerte sitter i genene

Det kan gjøre vondt i skulderen, kneet eller magen – men forskere har funnet frem til et gen som smertene i virkeligheten stammer fra.

28. mai 2015 av Malene Breusch Hansen

Når du kan merke at du brenner deg på en kokeplate, eller at skoene gnager, kan du skylde på genet PRDM12.

Det har et internasjonalt forskerlag funnet frem til ved å undersøke personer som lider av den sjeldne sykdommen CIPA. Sykdommen gjør at personene ikke kan føle smerte, selv om de brekker bena eller får åpne kjøttsår i huden.

Ifølge forskernes undersøkelser henger den manglende evnen til å registrere når noe gjør vondt, sammen med at genet PRDM12 er mutert. Mutasjonen gjør angivelig at kroppen ikke utvikler nervecellene som ellers skal sørge for å sende smertesignaler til hjernen.

Kroppens innebygde forsvar

Umiddelbart virker det kanskje som en praktisk sykdom – men smerte er en nødvendig del av livet fordi den fungerer som en alarm som advarer oss om at vi er i fare.

Derfor lever de få hundre menneskene i verden som er født med CIPA, som regel mye kortere – de får ingen advarsel når de har skadet seg eller er blitt syke.

Den nye forskningen gir mulighet til å utvikle bedre smertestillende medisin. Når man kjenner til mekanismen som er essensiell for å føle smerte, blir det lettere å utvikle legemidler som bryter inn i prosessen og stopper eller bremser den, og dermed også smerten.

Slik oppstår smerte

Smerte registreres av smertesensorer som sitter i hud, muskler, sener, ledd og organer.

Når en smertesensor fanger opp at noe gjør vondt, sender den et signal gjennom en nerve inn til ryggmargen.

Ryggmargen aktiverer en refleks som får oss til f.eks. å trekke til oss hånden eller utføre en annen bevegelse som kan få smerten til å holde opp.

Samtidig sendes beskjeden om smerten opp gjennom ryggraden til hjernen, som omdanner signalet til den ubehagelige smertefølelsen i kroppen.