acne top

Personer med akne kan være bedre beskyttet mot alderstegn

Det er frustrerende mens det står på. Men en gruppe engelske forskere har nettopp oppdaget at det kan være visse fordeler med den ubehagelige hudlidelsen akne.

7. oktober 2016 av Nanna Vium

Akne er ikke bare ubehagelig mens det står på – det kan også etterlate både fysiske og psykiske arr i senere år.

Men nå viser en ny studie fra King's College London at det tross alt kan være visse fordeler med den frustrerende hudlidelsen.

Ifølge denne gruppen av forskere kan personer som har hatt kviser nemlig være bedre beskyttet mot alderstegn.

Kviserammede har lengre telomerer

Studien er nettopp publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Journal of Investigative Dermatology. Forskerne fulgte 1205 tvillinger, der noen var rammet av akne, andre ikke.

Ved å sammenligne genetisk informasjon blant deltakerne oppdaget forskerne at de såkalte telomerene i de hvite blodcellene til det som var rammet av akne, var lengre enn hos de som ikke var det.

Og det kan ha stor betydning for det forfallet som gradvis rammer cellene med alderen.

Kan sammenlignes med skolisser

Telomerer er beskyttende gensekvenser som gjentas i endene av kromosomene våre – og som kan sammenlignes med de beskyttende plastendene på en skolisse.

Hver gang en celle deler seg, blir telomerene kortere, og lengden brukes derfor som en markør på biologisk aldring.

Mus får ungdomseliksir