lykke

Lykken ligger i gode gener

Lykke henger sammen med Skandinavia, og det er det gode grunner til. De folkeslagene som ligner de svært så lykkelige danskene mest rent genetisk, viser seg også å være mer fornøyde med tilværelsen enn andre.

10. juli 2015 av Gorm Palmgren

Skandinavene er et av verdens lykkeligste folkeferd. Danmark inntar tredjeplassen, Norge er nummer 4, Finland er nummer 6 og svenskene tar åttendeplass.

Internasjonale forskere har offentliggjort resultatene i World Happiness Report 2015, der de har kartlagt lykken i 158 av verdens 206 land, som til sammen omfatter 99 prosent av Jordens befolkning.

Gener som de danske, skaper lykke

Forskerne studerte den genetiske arvemassen hos befolkningene i en lang rekke land for å bestemme deres genetiske slektskap med de høytrangerende danskene, og det slektskapet har forskerne sammenlignet med følelsen av lykke i de respektive landene.

Resultatet er helt klart: Jo mer ens gener ligner den typiske danskes, desto mer trives folk med tilværelsen. Omvendt viser det seg at jo større forskjell det er mellom ens egne og danskenes gener, desto mer må man kjempe for å få hverdagen til å gå i hop.

Danske emigranter tok lykke med til USA

Undersøkelsen avslører dessuten at i USA – som ligger som nr. 15 på listen over de mest lykkelige landene i verden – er den delen av befolkningen som har danske røtter, blant de lykkeligste i landet.

Gode gener – og lykken – ble med på lasset da danske emigranter dro til USA.

Den genetiske forklaringen på lykke skyldes sannsynligvis den kombinerte effekten av mange forskjellige gener, der hver især bidrar lite grann til å gjøre en litt mer lykkelig.

I tillegg til gode gener baner nære venner, god helse og suksess på jobben også veien til lykke for skandinavene.

De 15 lykkeligste nasjonene i verden:

1. Sveits

12. Costa Rica

13. Østerrike