Hvorfor fødes mange spedbarn med blå øyne?

Mange barn som senere utvikler brune øyne, hadde blå øyne da de ble født. Hva kommer det egentlig av?

En persons øyefarge er bestemt av genene, men det betyr ikke at øyefargen er konstant. Mens asiatiske og afrikanske barn vanligvis blir født med mørke øyne, har kaukasiske barn som oftest blå eller grå øyne som senere kan skifte og bli eksempelvis grønne eller brune. Fargen skyldes pigmentet melanin som produseres i stromacellene i iris, den fargede delen av øyet. Når cellene inneholder mye pigment, blir øynene brune eller svarte, men når det er veldig lite pigment, vil stromacellene først og fremst reflektere blått lys – litt på samme måten som de små molekylene i luften gir himmelen den blå fargen. Oppskriften på melanin ligger i DNA-et i cellene, men hos mange nyfødte er cellene ennå ikke kommet i gang med å lese oppskriften. Den prosessen dyttes først i gang når spedbarnet slår øynene opp utenfor livmoren for første gang. Hos noen spedbarn skifter øynene farge ganske raskt, mens det hos andre tar lengre tid. I sjeldne tilfeller kan det rett og slett gå flere år før den endelige øyefargen har etablert seg. Fargen kan også endre seg i løpet av livet fordi genene kan arbeide mer eller mindre aktivt.

Få et godt tilbud på Illustrert Vitenskap

Få 3 utg. av Illustrert Vitenskap til 79,00. Klikk her.