DNA

DNA: Fremtidens lagringsmedium?

DNA-lagring: En europeisk forskergruppe, ledet av briten Nick Goldman, har lykkes med å lagre data i syntetiske DNA-molekyler.

10. juli 2013

Hvorfor skal vi lagre data i DNA og ikke på en vanlig harddisk?

Fordi DNA kan oppbevare enorme informasjonsmengder på meget liten plass. (Goldmans gruppe håper å kunne lagre tilsvarende 10 000 CD-plater i ett gram DNA, red.) Dessuten er DNA stabilt i mange år, og vi er sikre på at det alltid i tiden fremover vil finnes en teknologi tilgjengelig som kan skrive og lese DNA.

Forskningen har pågått i flere år. Hva var det største gjennombruddet?

At vi ble i stand til å utvikle en koding som tillot oss å rette lese- og skrivefeil som oppstår når man eksperimenterer med DNA. Dessuten klarte vi det ved hjelp av eksisterende og lett tilgjengelige teknologiske løsninger.

Hvor lenge må vi vente før denne teknologien kommer på markedet?

Bruk i liten skala, men med høy verdi, som registre over atomavfall eller en families bilder og slektshistorie er kanskje ikke mer enn 10 år unna. Men større mengder data, som historiske arkiver og lovsamlinger, må nok vente i 20–30 år.