DNA Kunstig liv 17/2014

Forskere skaper nytt liv på datamaskiner – og du kan være med

Forskere kan programmere liv på en datamaskin – og nå kan du få tilgang til et av programmene de bruker. Les her hvordan man vet at å kode nye DNA-sekvenser digitalt bl.a. kan skape livsformer som omdanner avføring til malariamedisin.

4. november 2014

Forskere koder DNA og skaper nytt liv på datamaskiner

Ved hjelp av DNAs minste byggesteiner, nukleotidene A, C, G og T, kan forskere kode helt nye DNA-sekvenser på en datamaskin. Når de deretter sender en kopi av koden til et firma som skriver ut det nye DNA-et for dem, har de et ferdig produkt som de kan sette inn i levende organismer.

Resultatet er en helt annerledes livsform med helt andre egenskaper enn naturens egne skapninger: F.eks. kan forskerne sette sammen nytt DNA som inneholder en DNA-stump kalt BBa J45200. Når dette arvematerialet settes inn i bakterier, begynner de å lukte som bananer.

| HENT DATAPROGRAMMET OG LEK SELV MED DNA | | |

Ny DNA-sekvens gjør bakterieavføring til malariamedisin

Det finnes hele digitale biblioteker med oversikter over forskjellige naturlige og menneskapte DNA-stumper som hver enkelt koder for spesielle egenskaper. Forskerne kan derfor bla gjennom kartoteket, finne egenskapene de leter etter, sette sammen en ny DNA-sekvens som de setter inn i den ønskede organismen, og håpe at den kan overleve med sitt nye arvemateriale.

Metoden gjør det blant annet mulig å omdanne bakterier til små fabrikker. F.eks. er en bakterie blitt kodet slik at dens avfallsstoffer består av den mest benyttede formen for malariamedisin.

Les mer om kunstig liv, DNA og spesialdesignede supermennesker