DNA face

Forskere lager ansikter av DNA

3D-modeller kan gjenskape et ansikt ut fra DNA. Det betyr at én bloddråpe i fremtiden vil kunne avsløre forbryterens ansikt.

22. juli 2014

Skaper 3D-modeller av ansikt ut fra dna

DNA kan påvise en persons kjønn, slektskap og nå også ansikt. Forskere ved Pennsylvania State University har i samarbeid med en internasjonal forskergruppe utviklet et dataprogram som med DNA-prøver grovskisserer ansiktsmodeller i 3D.

Forskerne målte først ansiktene til 592 frivillige fra USA, Brasil, Afrika og Europa. Så tok de blodprøver av samtlige og identifiserte ut fra disse i alt 20 gener som har innvirkning på bestemte deler av ansiktet, deriblant formen på leppene og øyehulene.

3D og DNA kan identifisere forbrytere i fremtiden

Disse dataene kan nå brukes til å gjenskape 3D-modeller av ukjente personer basert på en DNA-prøve. Forskerne er alt i gang med å utvide databasen og identifisere flere gener som har betydning for ansiktsformen, slik at 3D-modellene kan bli enda nøyaktigere.

Håpet er at kriminalteknikere en gang i fremtiden kan bruke den nye teknikken i identifisering av lovbrytere.

Når man skal rekonstruere ansikter ut fra DNA, beregner forskerne sannsynligheten for at personen eksempelvis har flatere nese eller bredere kinnben enn gjennomsnittet i en ansiktsdatabase. Denne ble etablert med basis i blodprøver og etter grundig måltaking av 592 ansikter.

1: Før en person inkluderes i databasen, skannes ansiktet slik at man får en 3D-modell. 2: Modellens hår og halsparti fjernes før den måles opp og asymmetriske ulikheter utlignes. 3: En ferdig modell blir tatt opp i databasen med tilhørende relevante DNA-markører.

Les mer om DNA og 3D-modeller

I Illustrert Vitenskap nr. 16 kan du få flere detaljer om bakgrunnen for forskningen som kan skape en 3D-modell av et ansikt ut fra gener, og lese om hvordan den nye teknologien kan hjelpe etterforskningen av kriminalsaker.