nb_u14 DNA plane crash

DNA-eksperter etterforsker flystyrt

Germanwings-flyet som gikk i bakken i Alpene for en drøy uke siden, er så totalt pulverisert at ingen av ofrene umiddelbart kan identifiseres. Etterforskerne tar i bruk DNA-teknologi.

31. mars 2015 av Carsten Nymann

Genetiske spor som blod og vev er nå eneste håp for etterforskere og pårørende som strever med å identifisere de omkomne i Germanwings-flyet som styrtet i Alpene i Frankrike.

Fjellpartiet som ble siste stans på flyets grufulle ferd, er bare tilgjengelig til fots eller via helikopter, og redningsarbeidet går svært langsomt.

Gir ofrene ansikt

Rettsmedisinerne hadde i skrivende stund funnet intakt DNA fra rundt halvparten av de 150 som var om bord i flyet.

Gjennom sammenligning med genmateriale fra familiemedlemmene håper etterforskere å kunne identifisere 95 prosent av passasjerene i løpet av de neste ukene.

DNA-identifisering ble utviklet i 1980-årene av den britiske genetikeren Alec Jeffreys, og går ut på å finne spesielle markører som er unike fra person til person.

Søker etter gjentagelser

DNA-et sitter på kromosomene og er organisert i såkalte baser. Når rettsmedisinere analyserer en blodprøve, ser de etter sekvenser av DNA-baser som gjentar seg.

Antall gjentagelser i bestemte områder på kromosomet er enestående og virker som en slags strekkode som forteller hvem vi er - og hvem vi er i familie med.

Leveres videre fra foreldrene

"Strekkoden" er sammensatt av to sett gjentagelser fordi vi arver ett kromosom fra hver forelder.

Ved å sammenligne DNA-spor fra ulykkesstedet med innhentede prøver fra de pårørende kan etterforskerne sette navn og ansikt på ofrene i flyulykken.

Oppdaget ved en tilfeldighet