ensomhed top

Ensomhet ligger i genene dine

Den genetiske arven din spiller en avgjørende rolle for din følelse av ensomhet gjennom livet, viser en ny kjempestudie fra USA.

4. oktober 2016 av Nanna Vium

En følelse av å være utenfor, isolert og alene med seg selv og sine tanker.

Ensomhet er et enormt problem for millioner av mennesker verden over. Det kan invadere tilværelsen i både korte og lange perioder – noen ganger uten noen åpenbar årsak.

Men nå har en gruppe forskere fra blant annet University of California funnet ut at en del av svaret på den usunne tilstanden ligger i vårt genetiske opphav.

Folk reagerer ulikt

Ved å analysere opplysninger og gener og helse fra mer enn 10 000 amerikanere oppdaget forskerne at arv står for mellom 14 og 27 prosent av en persons tendens til å føle seg ensom gjennom livet.

Ifølge forskerne kan det være med på å forklare hvorfor vi reagerer ulikt på samme sosiale situasjon.

– To mennesker med det samme antallet nære venner og familie kan oppfatte situasjonen helt ulikt. Den ene synes kanskje det er nok, mens den andre føler seg ensom, sier Abraham Palmer, som er psykiater ved University of California i San Diego og forskningsleder for studien som nylig er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Neuropsychopharmacology.

Vil finne gener

Ifølge Palmer er det neste skrittet å finne ut nøyaktig hvilke genvariasjoner som gjør personer særlig utsatt for ensomhet, slik at det blir enklere å behandle de psykiske plagene som kan bli en konsekvens av denne følelsen.