Søvn

Sov lenge om lørdagen – og bli syk!

Sover du bare litt lenger i helgen, risikerer du ikke bare å bli overvektig, men også å få diabetes og hjerte-karsykdommer.

18. desember 2015 av Karen Grubbe

Du blir syk av å sove lenge i helgen. Det viser ny, foruroligende forskning.

For mens du ligger og småsover, driver du kroppen til en tilstand av stress med dramatiske konsekvenser for helsen.

De ferske forskningsresultatene viser at selv minimale endringer i søvnmønsteret øker risikoen for å utvikle blant annet hjertesykdommer og diabetes

85 prosent sover lenger i helgen

Undersøkelser av skiftarbeideres søvn har tidligere vist at store endringer i søvnmønsteret går ut over helsen. De nye forsøkene avslører for første gang at også små endringer har store konsekvenser.

I forsøket deltok 447 menn og kvinner. Forskerne overvåket deltagernes søvnmønster og ba dem om å fylle ut spørreskjemaer omkring mosjon og spisevaner.

Av de 447 forsøkspersonene sov 85 prosent enten lenger eller på andre tidspunkter i helgen enn på hverdagene.

Skiftende søvn gjør deg fet

De deltagerne som sov lenger i helgen, lider av en tilstand som kalles sosialt jetlag. Navnet refererer til at personenes indre biologiske klokke er ute av takt med de sosialt fastsatte søvnskjemaene, som er diktert av for eksempel arbeidet ditt.

Og den sosiale jetlagen har konsekvenser. Syvsoverne hadde ikke bare en tendens til høyere kolesterolverdier og økt resistens overfor insulin, de hadde også mer fett rundt livet og et høyere BMI-tall. Det kan til syvende og sist føre til fedme, diabetes og hjerte-karsykdommer.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: