En god vennekrets forlenger livet

1. september 2009

Funnet av krystaller med godt bevart DNA i fossile knokler gir håp om å kunne fastslå familiebåndene mellom fortidsdyrene og mennesket med stor nøyaktighet. Vanligvis brytes DNA raskt ned som en del av selve dødsprosessen, men nå har forskere ved blant annet The Weizmann Institute of Science i Israel funnet ut at det ligger DNA innkapslet i mineralske krystaller dannet på naturlig måte i knoklene. Krystallene er påvist både i ferske og fossile knokler. De er svært motstandsdyktige overfor både kjemisk og mekanisk påvirkning, så DNA-et er godt vernet i krystallene. Forskerne malte fossile knokler til mel og behandlet det deretter med natriumhypokloritt – et uvanlig kraftig kjemisk middel som ødelegger nesten alt organisk stoff. Etter den røffe behandlingen av knokkelmelet kunne forskerne skille ut DNA som var tilstrekkelig uskadet til at de kunne utføre de nødvendige genetiske analysene av det. Funnet av DNA i de seiglivede krystallene er gode nyheter for paleontologene. For det første beviser det at man faktisk kan finne og skille ut DNA fra fossile knokler, og for det andre gir metoden stor sikkerhet for at DNA-et fra knoklene ikke er forurenset med DNA fra fremmede organismer, for eksempel bakterier. Slik forurensning sitter utenpå knoklene og forsvinner i den hardhendte kjemiske behandlingen. Forskerne antar at metoden også kan kaste lys over menneskets store vandringer og gi opplysninger om epidemispredninger ut fra DNA-sporet i de gamle knoklene.