Blir man slank av å spise agurker?

Kan det virkelig stemme at man bruker mer energi på å fordøye en agurk enn den tilfører kroppen?

1. september 2009

Det er en velkjent myte at det finnes matvarer med ”negativt energiinnhold” – det vil si at man forbrenner mer energi ved å fordøye dem enn man får ved å spise dem. Teorien hevder at man skulle være i stand til å gå ned i vekt hvis man ensidig satset på denne maten. De mest brukte eksemplene er bladselleri og agurk. Dessverre er det bare teorien som er blitt tynn. Agurk og bladselleri har så absolutt lave energimengder på henholdsvis 45 og 95 kilojoule per 100 gram – men de har ikke noe ”negativt energiinnhold”. Bladselleri inneholder store mengder cellulose, som vi ikke kan fordøye, og agurk rommer store mengder vann som ikke avgir den minste energi under forbrenningen. Vi trenger mellom 7500 og 10 000 kilojoule i døgnet, avhengig av kroppsvekt, kjønn og fysisk aktivitet. Det betyr at vi må spise mellom 8 og 11 kilo bladselleri eller mellom 16 og 22 kilo agurk hver dag for å dekke energibehovet. Med andre ord: Vi ville blitt mette før vi hadde inntatt nok energi til å holde kroppsprosessene i gang – og dermed ville vi gått ned i vekt. Men vi ville også ganske raskt ha pådratt oss et utvalg mangelsykdommer fordi verken agurk eller bladselleri inneholder tilstrekkelig av de viktige vitaminene og mineralene.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: