Åtte timers søvn forbedrer innlæringen

Studenter må sørge for å få nok nattesøvn. Dette er nå dokumentert gjennom en ny amerikansk undersøkelse utført ved Harvard Medical School. Forskerne plasserte en rekke studenter foran en dataskjerm og ba dem trykke på en knapp så snart de hadde sett en figur komme til syne på skjermen. I begynnelsen hadde studentene en reaksjonstid på omkring 400 millisekunder, men etter å ha øvd seg opp en tid, kom de ned på omtrent 75 millisekunder. Et opphold på mellom 3 og 12 timer mellom forsøkene forbedret ikke studentenes reaksjonstid.

1. september 2009

Studenter må sørge for å få nok nattesøvn. Dette er nå dokumentert gjennom en ny amerikansk undersøkelse utført ved Harvard Medical School. Forskerne plasserte en rekke studenter foran en dataskjerm og ba dem trykke på en knapp så snart de hadde sett en figur komme til syne på skjermen. I begynnelsen hadde studentene en reaksjonstid på omkring 400 millisekunder, men etter å ha øvd seg opp en tid, kom de ned på omtrent 75 millisekunder. Et opphold på mellom 3 og 12 timer mellom forsøkene forbedret ikke studentenes reaksjonstid. Og de forsøkspersonene som sov mindre enn seks timer om natten, greide seg heller ikke bedre neste dag. Men når nattesøvnen varte mer enn 6 timer, skjedde det noe. Noen av de godt uthvilte forsøkspersonene kom neste dag helt ned på 62 millisekunder. Og de som greide seg aller best, var de som hadde fått mer enn 8 timers nattesøvn. Grunnen er antakelig at 8 timers søvn sikrer en god balanse mellom dyp søvn og drømmesøvn. Og begge typer søvn er viktige for å holde hjernen i toppform.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: