Ved å blokkere for kommunikasjon mellom to ulike proteiner klarte forskerne å rulle tilbake alderstegn hos mus.

Gjennombrudd: Ny metode får hår til å vokse tilbake igjen

Forskere har utviklet et peptid som ruller tilbake alderstegn og får hår til å vokse tilbake igjen. De håper den nye oppdagelsen kan føre til en effektiv behandling mot aldersrelaterte sykdommer hos mennesker.

6. april 2017 av Nanna Vium

Skallede isser, hentesveis og tynt hår kan tilhøre historiebøkene.

Det er konklusjonen i en ny studie fra Erasmus-universitetet i Nederland. Det viser seg at en bestemt metode kan rulle tilbake alderstegn og få hår til å vokse tilbake hos mus.

Angriper aldrende celler

Metoden består av en såkalt peptid-behandling, som angriper de gamle cellene, som vanligvis fører til betennelser, hårtap og helseproblemer.

Det skjer fordi cellene har mistet sin evne til å dele seg.

Den nye behandling starter den naturlige celledødprosessen og dreper de gamle cellene, mens de sunne ikke påvirkes.

Hadde dramatisk effekt

Behandlingen fikk håret til å vokse tilbake på de aldrende musene allerede etter 10 dager. Musen til høyre har ikke fått behandling.