healthy mice

Løpetrening hindrer tidlig aldring

Forsøk med mus har vist at utholdenhetstrening kan forhindre tidlig død hos mus med spesielle mutasjoner i DNA.

21. november 2011

Spesielle mutasjoner i de såkalte mitokondrienes DNA kan medføre at man blir raskt gammel og dør tidlig. Det kan løpetrening kanskje forhindre, viser nye studier.

Mitokondriene er cellenes kraftverk som ved hjelp av oksygen omdanner sukker og fett til biologisk drivstoff som får cellemaskineriet til å fungere. Mitokondriene har sitt eget genom, og dyreforsøk har vist at mutasjoner i mitokondrienes DNA kan medføre tidlig aldring og død. Samtidig har studier med mennesker vist at kondisjonstrening kan gi bedre helse og et lengre liv. Og nå har en gruppe kanadiske og amerikanske forskere for første gang påvist en direkte forbindelse mellom de to omstendighetene.

Det skjedde gjennom et eksperiment med mus med mutert DNA i mitokondriene. Slike mus blir syke og eldes før det er vanlig, og de dør tidligere enn normalt. Forskerne lot noen av musene få løpetrening 45 minutter tre ganger per uke fra de var tre måneder gamle.

Da musene kunne feire åttemånedersdag, var de like spreke som vanlige mus, og ingen av dem var døde for tidlig. Kanskje kan kondisjonstrening også forlenge livet hos barn som lider av sjeldne sykdommer i mitokondriene, som gjør at de eldes tidlig.