De riktige mutasjonene kan gi supersterke knokler eller enorme muskler.

© Shutterstock/ Rikke Jeppesen

5 superkrefter skapt av mutasjoner

99,9 % av arvemassen din ligner den alle andre mennesker bærer rundt på. Men i den siste delen er du unik. Og de riktige genvariantene kan gjøre deg supersterk, utrolig frisk eller gjøre at du aldri får beinbrudd.

11. juni 2018 av Rikke Jeppesen

1. Sprinter-muskler

© Wikimedia Commons / tableatny

Sprintgenet – det er navnet forskere har gitt til genet ACTN3, som hjelper kroppen til å danne proteinet alpha-actinin 3. Proteinet spiller en viktig rolle for de såkalte hvite muskelfibrene, som også kalles de raske eller eksplosive muskelfibrene fordi de kan trekke seg veldig raskt sammen.

Har du en bestemt variant av dette genet, er du nærmest bygd til å løpe raskt. Studier har da også vist at de aller fleste profesjonelle printere har den samme varianten av genet.

2. Minimalt søvnbehov

Fire timer. Det er nok søvn for en liten gruppe mennesker, som også går under navnet «short-sleepers». De føler seg uthvilt og like våkne som alle andre, selv om de behøver mye mindre søvn.

Forskere mener det lave søvnbehovet er knyttet til mutasjoner i bestemte gener – ett av dem er det såkalte hDEC2-genet.

3. Stupersterke knokler

Mange har problemer med svakt skjelett, mens noen få er velsignet med det motsatte: superknokler. Og forskere har funnet ut av årsaken kan være et gen som galles LRP5, som gir en ekstremt tett knokkelstruktur.

Forskere fra Yale-universitet i USA har funnet en familie i delstaten Connecticut med nettopp denne mutasjonen. I denne familien er det mange som har et veldig kraftig kjeveparti og knokkelaktige vekster i ganen, og ingen av dem har noen gang brukket et bein eller en arm ifølge forskerne.

4. Supersmak

Tungen er dekket av smaksløker. Der sitter reseptorer som fanger opp ulike smaksnyanser.