I livmoren er et foster omgitt av vann som blant annet rommer smaksstoffer fra morens mat.

© YOUTUBE

5 myter om graviditet

Menn får også ammehjerne, og barn blir kresne allerede i magen. Ny forskning zoomer inn på tiden der to celler smelter sammen til ett menneske.

1. september 2017 av Andreas Andersen

1: Fostret kan smake maten mor spiser - SANT

Når en gravid kvinne drikker et glass juice til frokost, kan fostret i livmoren kjenne de samme smakene ti minutter senere.

Under graviditeten sikrer morkaken at gunstige stoffer som oksygen og næring bringes videre til fostret, mens skadelige bakterier og virus blir stanset på veien.

Den gravides måltider blir brutt ned i tarmene, der blodet tar opp næringsstoffene.Når blodet når fram til livmoren, passerer smaksstoffene videre til fostervannet eller barnets blod.

Etter fire måneder har et foster reseptorer på tungen og kan derfor smake vannet rundt seg. En rekke studier har for eksempel vist at gravide som drikker gulrotjuice, får barn som liker gulrøtter. Forskere mener at barnet venner seg til smaken i fosterstadiet.

2: Gravide blir glemsomme - SANT

Under graviditeten og i tiden etter fødselen kan kvinner bli både forvirrede og glemske. Slik lyder en kjent myte. Nå har forskere dokumentert at kvinner faktisk får noen lignende symptomer når de er gravide.

En internasjonal gruppe forskere har skannet hjernene til kvinner før, under og etter graviditeten. De la særlig vekt på å observere hjernens grå områder, der hjernecellenes kjerner ligger. Det er et slags kontrollsenter for resten av hjernen.

Forskerne kunne tydelig se at de grå områdene til flere av kvinnene skrumpet inn under graviditeten. Blant annet ble hippocampus – hukommelsessenteret – mindre, noe som kan forklare hvorfor noen kvinner blir mer glemske i tiden etter fødselen.

Også andre områder skrumpet inn, blant annet de som er knyttet til sosiale evner og tilknytning til andre mennesker. Forskerne mener at de grå områdene krymper fordi hjernens hvite områder blir tilsvarende større.

I den såkalte hvite substansen passerer forbindelsene mellom hjernecellene, noe som antagelig effektiviserer den elektriske kommunikasjonen under graviditeten.

Det innebærer at kvinner som nylig har født, har hjerner som er optimert til å knytte seg til avkommet og ta seg av barnets behov.

Hjernen til gravide endrer seg fem steder:

3: Bare kvinner blir hormonelle - USANT

Kvinner er ikke alene om å gjennomgå en hormonell berg-og-dal-bane-tur når to blir til tre. For mannens hormonnivåer svinger også.

En gruppe kanadiske forskere målte mengden av hormonet prolaktin hos 21 menn to uker før fødselen, to uker etter fødselen og to måneder etter fødselen. Samtidig ba de fedrene om å svare på spørsmål som viste hvor mye de bekymret seg for barnet.

Fors kerne registrerte en klar stigning i mengden av prolaktin før og etter fødselen. Prolaktin blir dannet i et område av hjernen som kalles hypofysen, som blant annet styrer sosial kompetanse.

Hos kvinner regulerer hormonet melkeproduksjonen, mens det ifølge forskerne antagelig gjør menn mer beskyttende og styrker båndet til barnet.

4: Alkohol skader barnet - SANT

Gravide kvinner påvirkes av hormoner. Det vet de fleste. Men en graviditet påvirker også hjernen til fedrene.

Gravide bør lytte til legens råd om å unngå alkohol. Fostre er ikke i stand til å bryte ned denne giften, og inntak av alkohol kan få fatale konsekvenser for utviklingen.

Alkohol er en gift, og når du drikker et glass vin, går flere enzymer derfor straks i gang med å bryte den ned. De spesielle enzymene er fortsatt ikke utviklet hos fostret. Når en gravid inntar alkohol, går det over i blodet og beveger seg med det til morkaken.

Siden alkohol er et veldig lite molekyl, blir det ikke stanset av filteret i morkaken, men kan i stedet vandre fritt over i fostervannet eller fostrets blodkar. De enzymene som forbrenner alkohol i den voksne kroppen, er fortsatt ikke utviklet hos fostret.

Derfor vil alkoholen hope seg opp i barnets blod eller fostervannet i lengre tid enn hos voksne, og den giftige effekten blir større. Fostrets nervesystem er særlig utsatt, siden nervecellenes evne til blant annet å dele seg blir hemmet.

Hvis fostret har alkohol i kroppen lenge og i store mengder, kan barnet fødes med en mindre hjerne, såkalt føtalt alkoholsyndrom.

Inntar moren mye alkohol tidlig i graviditeten, kan det blant annet føre til misdannede organer.