nose blowing

Virusmedisin kurerer forkjølelse

Ny type medisin kan hindre virussyke celler i å formere seg.

24. oktober 2012

Medisin Hele 15 forskjellige virussykdommer kan kureres med en ny type universalmedisin. Forskeren Todd Rider og kollegene ved MIT Lincoln Laboratory i USA har utviklet medisinen som kurerer influensa, polio og vanlig forkjølelse.

Når et virus infiserer en celle, overtar det styringen og tvinger cellen til å lage kopier av seg selv. Disse kopiene infiserer i sin tur andre celler. I løpet av denne prosessen oppstår det lange tråder av såkalt dsRNA som ikke eksisterer i friske celler. Dette setter den nye medisinen, DRACO, i stand til å gjenkjenne og lokalisere infiserte celler og la celler som ikke har dsRNA, forbli urørte.

DRACO inneholder et spesielt protein som kan hekte seg på dsRNA-strengene i de angrepne cellene og dermed hindre viruset i å formere seg.

Den nye virusmedisintypen er blitt vellykket testet på både dyre- og menneskeceller i laboratoriet, i tillegg til på levende laboratoriemus.