Infected mosquitos in jar

Infisert mygg skal utrydde denguefeber

Hvert år får millioner av mennesker den fryktede sykdommen denguefeber etter møtet med stikkemygg. Men nå hjelpen på vei. Australske forskere har infisert hundretusenvis av mygg med en bakterie som tar livet av viruset som er årsak til sykdommen.

Tenk deg at noen ba om tillatelse til å slippe 20 000 sultne mygg ut i hagen din. I løpet av de siste tre årene har australske forskere gått rundt og bedt lokalbefolkningen om lov til nettopp det i to landsbyer nordøst i Australia.

Imponerende nok fikk de ja fra 90 prosent av de forespurte. Men det er heller ikke snakk om helt vanlig mygg. Riktignok gir de kløende myggstikk, men forskerne har utstyrt myggene med en bakterie som kan utrydde viruset bak en av verdens verste sykdommer: denguefeber.

Fra januar til mars 2011 kunne Scott O’Neill ved University of Queensland i Brisbane, Australia, og kollegene hans derfor åpne lokkene for flere hundre tusen blodtørstige mygg, som invaderte de to byene Gordonvale og Yorkeys Knob.

I den tropiske delen av Australia rammer denguefeber bare opptil noen tusen, men på verdensbasis lever rundt 2,5 milliarder mennesker med risikoen.

Wolbachia-bacterie in mosquito

Mygg og virus i farlig allianse

Denguefeber skyldes en dødelig allianse mellom denguevirus og én bestemt mygg, Aedes aegypti, som sprer viruset når hunnmyggen suger blod fra et smittet menneske.

Myggene lever i byene, og det er nesten umulig å bekjempe dem bortsett fra med skyer av pesticider. Pesticider har imidlertid bare kortvarig effekt fordi myggene utvikler resistens, og det er derfor stort behov for nye metoder.

Scott O’Neill har i to tiår forsket i alternative strategier og utviklet en ambisiøs plan med bakterien Wolbachia pipientis i hovedrollen. Wolbachia finnes naturlig i 60 prosent av klodens insektarter, og den har en fantastisk evne til raskt å invadere nye populasjoner.