nb_u07 Measles

Fremtidens vaksiner kurerer sykdommer i utbrudd

Diskusjonen om hvorvidt barn bør vaksineres mot f.eks. meslinger er fortsatt varm, men fremtidens vaksiner vil kanskje avlive debatten helt.

12. februar 2015 av Carsten Nymann

Forskere, leger, ja – selveste Barack Obama – har nylig oppfordret foreldre til å vaksinere barna sine mot blant annet meslinger.

Årsaken er at mange velger bort vaksinene av frykt for at selve vaksineringen kan gjøre barna syke.

Vaksiner er svake sykdommer

En klassisk vaksine fungerer ved at legene injiserer sykdomsfremkallende mikroorganismer i svekket form i pasientens kropp.

Dermed lærer immunforsvaret sykdommen å kjenne og kan reagere omgående hvis det på et senere tidspunkt blir utsatt for den virkelige sykdommen.

Ulempen ved vaksinene er at i sjeldne tilfeller kan pasienten bli syk av selve injeksjonen, OG at den i sakens natur bare virker forebyggende.

Fremtidens vaksiner bruker gener

Fremtidens vaksiner derimot vil gjøre opp med begge forbehold.

Ved å sette inn et lite ”sladregen” i pasientens celler kan legene lære immunforsvaret å gjenkjenne sykdommer ut fra bare ett enkelt protein.

Altså må ikke legene utsette kroppen for hele sykdommens mikroorganisme.

I noen tilfeller kan den nye typen vaksine til og med redde pasienter som allerede har sykdommen.

Nye vaksiner må først bli sikre

Ulempen er at vaksiner i form av genmanipulasjon av cellene kan være en risikabel affære, og i verste tilfelle kan føre til kreft eller immunforsvarsykdommer.

Derfor jobber forskerne på høygir for å gjøre de nye vaksinene sikre. Potensielt sett vil genvaksiner kunne helbrede alvorlige sykdommer som HIV og kreft.

Vaksiner gir ikke autisme

Vaksineskepsisen begynte i 1998. Den britiske legen Andrew J. Wakefield fastslo i en rapport at 12 barn hadde utviklet autisme som følge av den såkalte paraplyvaksinen mot meslinger, kusma og røde hunder (MMR). I 2010 trakk imidlertid det vitenskapelige tidsskriftet The Lancet rapporten tilbake og erklærte innholdet for uriktig og forfalsket, da det viste seg at den var ”bestilt" av en advokat. Rapporten fikk likevel konsekvenser fordi antall barn som fikk meslinger økte dramatisk etter få år i England og Wales.